V roce 2018 byla vyrobena experimentální lávka z UHPC. Lávka překonávající Dřetovický potok ve středočeské obci Vrapice u města Kladno. Pro chodce propojuje obec s pravým břehem potoka, kde se nachází hřbitov. Architekti Ondřej Císler a Petr Tej pojmuli návrh lávky jako „magický portál mezi světem živých a mrtvých“. Stavba je složena z odlitku vysokopevnostního a mrazuvzdorného betonu UHPC Valucem s všesměrně rozptýlenou výztuží ocelovými mikrovlákny. Výsledná konstrukce působí velmi jednotně a subtilně. Lávka váží 3,5 tuny a veškerý spotřebovaný materiál činí 1,4 metru krychlového UHPC Valucem. Rozpon lávky je 10 metrů a šířka 1,5 metru.
Naproti lávce je postavena socha nazvaná „Strážce“ od sochaře Jana Hendrycha. Vychází z původních barokních předobrazů a doplňuje celkovou prostorovou kompozici mostu.
Jde o první nosnou konstrukci z UHPC bez konvenční výztuže, která je veřejně provozována. Návrh lávky se umístil v roce 2019 mezi šesti finalisty soutěže Česká cena za architekturu.
Objednavatel: Město Kladno
Realizace: KŠ Prefa, Kloknerův ústav
Hlavní nosná konstrukce lávky propojující Holešovice a Karlín je tvořena spojitým nosníkem z bílého UHPC Valucem. Díky použití bílé varianty UHPC betonu Valucem má most vynikající mechanické vlastnosti, vysokou trvanlivost a také unikátní architektonický vzhled, který se podobá bílému mramoru. Spojitý nosník, který spojuje holešovický a karlínský břeh má délku 300 m a plynule přechází v boční rampu odbočující na ostrov Štvanice délky 80 m a tvoří tak jednotný celek bez dilatačních spár.
Nosník hlavního mostu a rampy je tvořen segmenty s podélným předpětím a příčným řezem tvaru H. Jedná se o dva plnostěnné boční parapetní nosníky s mezilehlou deskou mostovky, která je podporována příčnými žebry. Průchozí šíře v hlavním směru vymezená zábradlím je 4,0 m a vnějšími rozměry segmentu jsou výška = 1,85 m a šíře = 5 m. V místě rampy je průchozí šíře vymezená zábradlím 3,0 m a vnější rozměry segmentu jsou výška = 1,85 m a šíře = 4 m. Tloušťka parapetu tvořícího zábradlí je 220 mm. Tloušťka mostovky osciluje v rozmezí 85-125 mm.
Krajní pole na holešovickém břehu je s ohledem na nutnost dodržení podmínky umístění konstrukce nad hladinou vody Q2002+1,0m v případě povodně navrženo jako zdvižné. V případě povodně dokáže hydraulický systém zvednout konec lávky o 3,2 m.
Objednavatel: Magistrát hl. m. Prahy
Realizace: Skanska a.s., KŠ Prefa
Socha „Na Horu“ česko-argentinského umělce Federica Díaze odkazuje, podobně jako architektura budov Bořislavky, na historickou obchodní stezku, která místem vedla. V minulosti jsme silnice a cesty stavěli v soutěskách či horských průsmycích tvořených ledovci nebo působením deště. Není náhodou, že slovo „stezka“ má stejný etymologický původ jako „stékat.“
Tvary „Na Horu“ odkazují na břidlici a horniny, které pod Bořislavkou miliony let sedimentovaly a které i dnes formují podobu města. Zároveň je ale na soše, po bližším prozkoumání, patrná pravidelná a zvrásněná struktura vytvořena strojem. Dílo tak evokuje pnutí mezi přírodou a lidstvím. Připomíná trvalost, která nás přesahuje stejně tak jako schopnost člověka adaptovat sebe a své okolí.
Socha „Na Horu“ váží 57 000 kilogramů a je vysoká 7,5 metru. Tým Studia Federica Díaze speciálně pro její realizaci vyvinul technologii robotické fabrikace So Concrete a jako materiál zvolil vysokopevnostní beton UHPC (Ultra High Performance Concrete) dodaný společností PREMIX servis s.r.o., který umožnil vytvořit subtilní a zároveň monumentální dílo..
Objednavatel: Společnost KKCG
Realizace: Studio Federico Díaz
Most jako kámen položený přes vodu. Lávka přes řeku Lubinu v Příboře je jedinečná segmentová konstrukce první svého druhu na území ČR. Lávka je navržena jako prostý nosník o rozpětí 35 metrů, který je vytvořený sepnutím 5-ti dvoukomorových segmentů délky 7,2 m, šíře 2,5 m a výšky 0,8 m. Ze statického hlediska má nosná konstrukce unikátní štíhlostní poměr výšky ku délce 1:44. Jako konstrukční materiál byl použit UHPC Valucem s rozptýlenou výztuží ocelovými mikrovlákny.
Objem lávky je vylehčen dvaceti rozměrnými polystyrenovými bloky. Jedná se tak o skrytou roštovou konstrukci tvořenou systémem vzájemně působících podélných a příčných žeber. Segmenty lávky jsou podélně sepnuty předpínacími lany vedenými v podélných žebrech vnitřního roštu. Předpětí je, netradičně pro segmentové konstrukce, řešeno zvedanými kabely parabolického průběhu. Na lávce je navržen unikátní vícenásobný systém ochrany předpínacích lan. Lávka je uložena na opěry pomocí dvojic ocelových válcových ložisek průměru 200 mm.
Spodní stavba mostu je řešena standardními železobetonovými opěrami s kolmými křídly. Stavba je založena na mikropilotách. Zábradlí mostu je tvořeno nerezovými sloupky s masivním dubovým madlem s integrovaným osvětlením.
Objednavatel: město Příbor
Realizace: STRABAG a.s. (2018), KŠ Prefa